* Reîntoarcerea
la şcoală poate fi o bucurie pentru cei mici, dar şi un prilej de îngrijorare
pentru părinţi, pentru că apar fel şi fel de situaţii ce pot genera deformări
ale coloanei vertebrale*
După o vară lipsită de griji, copiii
redeveniţi elevi au de dus în spate ghiozdane ades prea grele, precum şi de
petrecut ori în şir în bancă sau în biroul de acasă. Excesul de kilograme şi
poziţiile defectuoase la şcoală şi la făcutul temelor pot duce la deformarea
coloanei, inevitabilă în absenţa îndrumării adulţilor.
Greutatea optimă a ghiozdanului
Părinţii, cadrele didactice şi pediatrii sunt de acord asupra pericolelor la care se expun copiii ce duc în spate o greutate prea mare pentru vârsta lor. Medicii spun chiar că intensitatea durerilor de spate pe care le reclamă copiii ar fi proporţională cu greutatea cărată. Un studiu american a demonstrat că rucsacul trebuie să cântărească, în medie, 8,2% din greutatea copilului, înaintând o dată cu vârsta. De la 6,2% la grădiniţă se ajunge la 12% în clasa a VI-a. Totuşi, în realitate, mai mult de o treime din elevi duc în spate o greutate mai mare decât ar trebui, fapt ce are incidenţă asupra sănătăţii lor. “La structura somatică a unui copil în creştere, excesul de greutate reprezintă un real pericol. Ghiozdanele nefiind adaptate unui spate fragil, purtarea lor poate induce apariţia durerilor, disconfortului şi instalarea de scolioze şi cifoze. Ghiozdanul trebuie să fie cu două curele, iar pieptul în faţă, pentru a nu apărea boli ale coloanei”, subliniază dr. Constantin Tudorache, medic şef la Secţia de Recuperare a Spitalului de Pediatrie Botoşani.
Părinţii, cadrele didactice şi pediatrii sunt de acord asupra pericolelor la care se expun copiii ce duc în spate o greutate prea mare pentru vârsta lor. Medicii spun chiar că intensitatea durerilor de spate pe care le reclamă copiii ar fi proporţională cu greutatea cărată. Un studiu american a demonstrat că rucsacul trebuie să cântărească, în medie, 8,2% din greutatea copilului, înaintând o dată cu vârsta. De la 6,2% la grădiniţă se ajunge la 12% în clasa a VI-a. Totuşi, în realitate, mai mult de o treime din elevi duc în spate o greutate mai mare decât ar trebui, fapt ce are incidenţă asupra sănătăţii lor. “La structura somatică a unui copil în creştere, excesul de greutate reprezintă un real pericol. Ghiozdanele nefiind adaptate unui spate fragil, purtarea lor poate induce apariţia durerilor, disconfortului şi instalarea de scolioze şi cifoze. Ghiozdanul trebuie să fie cu două curele, iar pieptul în faţă, pentru a nu apărea boli ale coloanei”, subliniază dr. Constantin Tudorache, medic şef la Secţia de Recuperare a Spitalului de Pediatrie Botoşani.
Fetele sunt mai
afectate decât băieţii
Există şi alţi factori ce sunt identificaţi ca vinovaţi pentru problemele de coloană vertebrală ale copiilor: timpul de purtare a lui, apariţia unor traumatisme, antecedentele familiale, sedentarismul sau, dimpotrivă, practicarea intensivă a anumitor sporturi, precum gimnastica sau voleiul. Fetele sunt mai afectate de afecţiuni ale spatelui decât băieţii, fără să existe şi o explicaţie pentru această diferenţiere. Potrivit unor studii efectuate, coloana vertebrală poate suporta fără riscuri o greutate mai mare, dar pentru scurt timp. Purtarea ghiozdanului acţionează în special ca factor agravant, nu ca unul declanşator al durerilor de spate.
Există şi alţi factori ce sunt identificaţi ca vinovaţi pentru problemele de coloană vertebrală ale copiilor: timpul de purtare a lui, apariţia unor traumatisme, antecedentele familiale, sedentarismul sau, dimpotrivă, practicarea intensivă a anumitor sporturi, precum gimnastica sau voleiul. Fetele sunt mai afectate de afecţiuni ale spatelui decât băieţii, fără să existe şi o explicaţie pentru această diferenţiere. Potrivit unor studii efectuate, coloana vertebrală poate suporta fără riscuri o greutate mai mare, dar pentru scurt timp. Purtarea ghiozdanului acţionează în special ca factor agravant, nu ca unul declanşator al durerilor de spate.
Afecţiunile
coloanei vertebrale se previn din copilărie
În luarea măsurilor de prevenire, rolul părinţilor şi al cadrelor didactice este primordial, scopul prevenţiei fiind de a minimaliza situaţiile nefavorabile pentru coloana vertebrală a copilului:
În luarea măsurilor de prevenire, rolul părinţilor şi al cadrelor didactice este primordial, scopul prevenţiei fiind de a minimaliza situaţiile nefavorabile pentru coloana vertebrală a copilului:
- ghiozdanul trebuie să
fie solid şi uşor pentru a permite repartizarea greutăţii pe ambii umeri;
- pe timpul anului
şcolar, părinţii trebuie să verifice permanent dacă copilul nu cară mai mult
decât este necesar;
- este bine să se
limiteze pe cât posibil timpul în care copilul duce în spate ghiozdanul. Nu
trebuie să îl poarte în timp ce aşteaptă începerea cursurilor sau în autobuz;
- unităţile
şcolare trebuie să fie dotate cu mobilier şcolar ergonomic, săli de sport
corespunzătoare ş.a.
În sarcina
părinţilor mai intră următoarele măsuri:
- să evite îngrăşarea copiilor printr-o alimentaţie echilibrată;
- să lupte împotriva sedentarismului, preferând activităţile în aer liber celor petrecute în faţa televizorului sau a computerului;
- să depisteze tulburările psihologice şi comportamentale şi, dacă este necesar, să consulte specialiştii în domeniu.
- să evite îngrăşarea copiilor printr-o alimentaţie echilibrată;
- să lupte împotriva sedentarismului, preferând activităţile în aer liber celor petrecute în faţa televizorului sau a computerului;
- să depisteze tulburările psihologice şi comportamentale şi, dacă este necesar, să consulte specialiştii în domeniu.
Comunicare permanentă
între părinţi şi profesori
Copiii îşi petrec aproape un sfert din timpul zilei la şcoală, de aceea este important ca şi în acest mediu să fie feriţi de factorii ce le pun sănătatea în pericol. În cadrul şcolilor se pot lua o serie de măsuri pentru a preveni problemele de coloană vertebrală ale copiilor:
Copiii îşi petrec aproape un sfert din timpul zilei la şcoală, de aceea este important ca şi în acest mediu să fie feriţi de factorii ce le pun sănătatea în pericol. În cadrul şcolilor se pot lua o serie de măsuri pentru a preveni problemele de coloană vertebrală ale copiilor:
- timpul petrecut
în sala de clasă nu trebuie să depăşească 6 ore de cursuri pe zi pentru elevii
de clasa a V-a sau a VI-a;
- şcolile trebuie
să pună la dispoziţia elevilor dulapuri pentru a le permite stocarea unei părţi
din materialele necesare, iar profesorii să aibă grijă să utilizeze cărţile
voluminoase în clasă.
Părinţii nu
trebuie să ezite în a atrage atenţia cadrelor didactice când greutatea
manualelor şcolare cerute este excesivă.
Poziţia corectă în bancă şi în mers asigură
verticalitatea coloanei copilului
Copiii
de vârstă şcolară petrec mult timp stând pe scaun: înafara orelor de clasă în
care stau în bancă, mai petrec câteva ore acasă la birou, pentru a-şi face
temele. Este important pentru părinţi nu doar să îl înveţe pe copil să adopte o
postură corectă atunci când stă pe scaun, dar şi să aleagă un mobilier cât mai
propice din punct de vedere ergonomic. Conform sfaturilor medicilor, părinţii
ar trebui să fie atenţi la:
1. Poziţia şi
"atitudinea scoliotică"
Medical vorbind, "atitudinea scoliotică" este o înclinare laterală a toracelui în plan frontal, fără să presupună deformarea asimetrică a trunchiului. Mulţi părinţi sunt convinşi că această "aplecare", datorată poziţiei defectuoase a copilului, măreşte riscul apariţiei scoliozei, mai ales dacă cel mic adoptă o postură greşită timp îndelungat. În realitate, postura incorectă conduce doar la această curbură anormală a toracelui, denumită medical "atitudine scoliotică", care nu este sinonimă cu adevărata scolioză.
Scolioza are cel mai adesea o origine ereditară. Această afecţiune se traduce prin rotaţia şi înclinarea uneia sau a mai multor vertebre, antrenând concavitate (curbare spre interior) sau convexitate ("bombare") paravertebrală, cu asimetria toracelui sau abdomenului şi adesea cu devierea coloanei vertebrale. Atitudinea scoliotică, însă, se remediază fără dificultate, dacă sunt aplicate măsuri de combatere a posturii greşite.
Medical vorbind, "atitudinea scoliotică" este o înclinare laterală a toracelui în plan frontal, fără să presupună deformarea asimetrică a trunchiului. Mulţi părinţi sunt convinşi că această "aplecare", datorată poziţiei defectuoase a copilului, măreşte riscul apariţiei scoliozei, mai ales dacă cel mic adoptă o postură greşită timp îndelungat. În realitate, postura incorectă conduce doar la această curbură anormală a toracelui, denumită medical "atitudine scoliotică", care nu este sinonimă cu adevărata scolioză.
Scolioza are cel mai adesea o origine ereditară. Această afecţiune se traduce prin rotaţia şi înclinarea uneia sau a mai multor vertebre, antrenând concavitate (curbare spre interior) sau convexitate ("bombare") paravertebrală, cu asimetria toracelui sau abdomenului şi adesea cu devierea coloanei vertebrale. Atitudinea scoliotică, însă, se remediază fără dificultate, dacă sunt aplicate măsuri de combatere a posturii greşite.
2. Prevenirea
prin mişcare
Pentru a preveni apariţia durerilor de spate, dar şi a altor probleme ale coloanei vertebrale, este bine ca micuţul să facă multă mişcare în timpul liber. Lipsa activităţii poate genera, încă din primii ani de şcoală, dureri de spate, dar şi deficienţe fizice: deformări de coloană (scolioză, cifoză), picior plat, sechele de rahitism toracic. Activitatea fizică accelerează metabolismul, stimulează oxigenarea organismului şi antrenează muşchii şi oasele, de aceea se consideră că mişcarea, efectuată de 2 - 3 ori pe săptămână, ajută la creştere şi dezvoltare. În plus, ea favorizează construcţia osoasă armonioasă, permite o bună dezvoltare a inimii, plămânilor şi muşchilor şi previne obezitatea. Condiţia este să nu se exagereze, volumul şi intensitatea activităţii fiind adaptate posibilităţilor copilului. De reţinut e şi faptul că există un program de gimnastică medicală ce poate fi efectuat la domiciliu, pentru a întări musculatura spatelui, astfel încât trunchiul să nu mai fie predispus la o înclinare patologică. “Kinetoterapia spatelui sau a coloanei poate fi asimilată în bazele de tratament sau ambulatoriul de specialitate de ortopedie şi recuperare medicală. Exerciţiile se stabilesc în funcţie de tulburarea pe care o are copilul. Chiar şi cei ce sunt scutiţi de educaţie fizică ar trebui să nu stea în timpul orelor, ci să facă programul învăţat la spital”, atrage atenţia dr. Constantin Tudorache.
Pentru a preveni apariţia durerilor de spate, dar şi a altor probleme ale coloanei vertebrale, este bine ca micuţul să facă multă mişcare în timpul liber. Lipsa activităţii poate genera, încă din primii ani de şcoală, dureri de spate, dar şi deficienţe fizice: deformări de coloană (scolioză, cifoză), picior plat, sechele de rahitism toracic. Activitatea fizică accelerează metabolismul, stimulează oxigenarea organismului şi antrenează muşchii şi oasele, de aceea se consideră că mişcarea, efectuată de 2 - 3 ori pe săptămână, ajută la creştere şi dezvoltare. În plus, ea favorizează construcţia osoasă armonioasă, permite o bună dezvoltare a inimii, plămânilor şi muşchilor şi previne obezitatea. Condiţia este să nu se exagereze, volumul şi intensitatea activităţii fiind adaptate posibilităţilor copilului. De reţinut e şi faptul că există un program de gimnastică medicală ce poate fi efectuat la domiciliu, pentru a întări musculatura spatelui, astfel încât trunchiul să nu mai fie predispus la o înclinare patologică. “Kinetoterapia spatelui sau a coloanei poate fi asimilată în bazele de tratament sau ambulatoriul de specialitate de ortopedie şi recuperare medicală. Exerciţiile se stabilesc în funcţie de tulburarea pe care o are copilul. Chiar şi cei ce sunt scutiţi de educaţie fizică ar trebui să nu stea în timpul orelor, ci să facă programul învăţat la spital”, atrage atenţia dr. Constantin Tudorache.
3. Alegerea scaunului
Cel mai bine ar fi ca scaunul să aibă partea de şezut usor înclinată înspre înainte, căci în acest fel coloana vertebrală îşi conservă forma de "S", iar greutatea va fi repartizată uniform pe toate vertebrele. Se ştie că problemele ce apar la nivelul discurilor intervertebrale, de exemplu, sunt cauzate de repartiţia inegală a greutăţii asupra coloanei vertebrale. Apoi, e bine să tineţi seama de faptul că postura firească a coloanei vertebrale nu poate fi menţinută în scaun decât dacă ambele picioare ale celui mic se sprijină pe podea. De aceea, înălţimea scaunului trebuie reglată astfel încât să-i permită copilului să atingă cu toată suprafaţa tălpilor podeaua şi nu doar cu vârful piciorului. Dacă micuţul atinge solul doar cu vârfurile, circulaţia sanguină din picioare va fi împiedicată. Consecinţa: plămânii şi organele din cavitatea abdominală vor fi comprimate, iar respiraţia şi circulaţia vor fi îngreunate.
Cel mai bine ar fi ca scaunul să aibă partea de şezut usor înclinată înspre înainte, căci în acest fel coloana vertebrală îşi conservă forma de "S", iar greutatea va fi repartizată uniform pe toate vertebrele. Se ştie că problemele ce apar la nivelul discurilor intervertebrale, de exemplu, sunt cauzate de repartiţia inegală a greutăţii asupra coloanei vertebrale. Apoi, e bine să tineţi seama de faptul că postura firească a coloanei vertebrale nu poate fi menţinută în scaun decât dacă ambele picioare ale celui mic se sprijină pe podea. De aceea, înălţimea scaunului trebuie reglată astfel încât să-i permită copilului să atingă cu toată suprafaţa tălpilor podeaua şi nu doar cu vârful piciorului. Dacă micuţul atinge solul doar cu vârfurile, circulaţia sanguină din picioare va fi împiedicată. Consecinţa: plămânii şi organele din cavitatea abdominală vor fi comprimate, iar respiraţia şi circulaţia vor fi îngreunate.
4. Biroul
copilului
Ideal ar fi ca şi suprafaţa de lucru a biroului să fie înclinată spre înainte. Explicaţia acestei recomandări este simplă: dacă suprafaţa biroului este dreaptă, copilul va avea tendinţa să se aplece deasupra lui pentru a vedea mai bine şi pentru a putea scrie şi citi. Drept urmare, spatele se va înclina prea tare la nivelul zonei lombare, astfel că forma de "S" a coloanei nu va fi păstrată.
Ideal ar fi ca şi suprafaţa de lucru a biroului să fie înclinată spre înainte. Explicaţia acestei recomandări este simplă: dacă suprafaţa biroului este dreaptă, copilul va avea tendinţa să se aplece deasupra lui pentru a vedea mai bine şi pentru a putea scrie şi citi. Drept urmare, spatele se va înclina prea tare la nivelul zonei lombare, astfel că forma de "S" a coloanei nu va fi păstrată.
5. Recomandări
utile
- când copilul îşi face temele, învăţaţi-l ca la fiecare jumătate de oră să ia câte o pauză scurtă, de 5 - 10 minute, pentru a se dezmorţi. În acest timp poate face câteva mişcări de gimnastică;
- în ghiozdan, cărţile şi culegerile cele mai grele vor fi aşezate cât mai aproape de spate, de corp, către centrul de greutate;
- dacă este posibil, alegeţi un scaun şi un birou a căror înălţime să poată fi ajustată, în timp, potrivit taliei copilului;
- activitatea fizică este benefică pentru o coloană vertebrală sănătoasă şi o postură adecvată. Iesiţi cu copilul în parc să se joace cu mingea, să alerge, să meargă pe bicicleta.
- când copilul îşi face temele, învăţaţi-l ca la fiecare jumătate de oră să ia câte o pauză scurtă, de 5 - 10 minute, pentru a se dezmorţi. În acest timp poate face câteva mişcări de gimnastică;
- în ghiozdan, cărţile şi culegerile cele mai grele vor fi aşezate cât mai aproape de spate, de corp, către centrul de greutate;
- dacă este posibil, alegeţi un scaun şi un birou a căror înălţime să poată fi ajustată, în timp, potrivit taliei copilului;
- activitatea fizică este benefică pentru o coloană vertebrală sănătoasă şi o postură adecvată. Iesiţi cu copilul în parc să se joace cu mingea, să alerge, să meargă pe bicicleta.